woensdag 26 juni 2019

Dag 58: Armagh.

(Transfer naar en) Navan Centre - Armagh: 5 km (X2).
De opmerkzame lezer heeft het al opgemerkt: ik zat gisteren op de bus! ... van Newry naar Armagh. Het komt blogsgewijs beter uit om dit nu mee te delen. En ondertussen heb ik jullie toch weer maar op het verkeerde been gezet. Ik verblijf hier twee nachten in de jeugdherberg (die bijna leeg is).
Ik ga de volgende dagen de recent ontwikkelde St Patricksway volgen en die loopt van west naar oost, van Armagh naar Downpatrick. Ik wou die eerst anders lopen maar dat zou geen goed idee geweest zijn. Je begint dan bij het graf van St Patrick en eindigt waar hij zijn predikingen begonnen is.
Je zou dan ook het boekje achterste voren lopen en er staan ook geen aanduidingen in westelijke richting. Binnen twee dagen ben ik trouwens terug in Newry!

Vanochtend begon ik in Navan, een voorhistorische site. Het gaat om ronde heuvels die tussen 300 jaar voor en 330 jaar na Christus in zwang waren. Alles daarover is nog niet duidelijk. Met Google Earth kun je precies zien waar ik de foto genomen heb.



Armagh is wellicht de eerste stad van Ierland en heeft twee St Patricks kathedralen. De protestantse is de oudste maar de katholieke is de mooiste en troont boven het stadje uit.
In die laatste kerk kwam ik onze St Dympna tegen. Een heel glasraam is gewijd aan haar historie. Ik zit hier trouwens niet zo ver van Tedavnet, vanwaar Dympna of Daphne afkomstig is.
De protestantse St Patrickskathedraal.
De katholieke St Patrickskathedraal.